PENAMATAN KONTRAKTOR - Tindakan yang perlu di ambil- Highway

Terdapat beberapa langkah yang perlu diambil apabila berlakunya penamatan kontrak terhadap kontraktor, dimana kerja gagal disiapkan. Di antaranya ialah :

a. Perlu dilakukan Joint Measurement dan Joint Survey diantara pihak client dan kontraktor terhadap kerja-kerja yang telah dilakukan. Ia bertujuan untuk mendapatkan final quantity setakat mana kerja yang telah dilakukan. Joint survey perlu dilakukan pada jarak 20m interval.
b. Kontraktor perlu menyediakan as built drawing dimana di dalam lukisan as built perlu dinyatakan seperti contoh :
- earthworks - perlu dinyatakan pre com level, design level and current or existing level. Jika terdapat overcut di kawasan cutting, perlu dinyatakan kawasan over cut berserta quantity.
- structure - tandakan setakat mana yang telah di buat dan lorekkan bahagian yang sudah di buat. Nyatakan level jika perlu.
- turfing
- IP, VIP dan Titik Kawalan perlu dinyatakan sekali.
c. Inventory
d. Store penyimpanan barang beserta pengawal keselamatan
e. Material on site - perlu clarify yang mana perlu disimpan atau perlu dipulangkan kepada kontraktor. perlu disediakan inventory beserta photo.
f. Semua NCR perlu ditutup.
g. Penyimpanan dokumen.
h. Perlu jelas mengenai item yang dibayar contohnya untuk kerja filing rate yang dikira adalah termasuk spread, grade, compact, trim and testing. Sekiranya kontraktor tidak melakukan kerja-kerja trimming ia perlulah dipotong. To come out percentage every item.
i. Item-item yang dibekalkan oleh kontraktor (yang terdapat dalam kontrak) perlu di pulangkan.

No comments: